4 Dec 2008

ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟



ليه أنا طيب؟
ليه بحب الناس ؟
..
 
ليه انا شايف الناس كلها كو يسة ليه لما بيبقي فيه حاجة حلوة بقول عليها حلوة و بعرف صاحبها انها حلوة اوي مع ان الناس كلها ما بترضاش تقول للناس التانية علي الحاجات الحلوة..

يا عيني يا عيني يا عيني ع الولد
الواد كما اي عيل في عيل
ناس البلد
جسمه بردك قليل زي عيال البلد
......
و القلب اخضر مزهزه لا مكر و لا حسد
طب ليه لا مكر و لا حسد كان زماني مستريح و بكره الخير للناس
بدل اللي انا فيه دلوقتي
يعني انا احب الناس وهوب اخد علي قفايا
هوب اخد علي قفايا
طب ليه حبيت الناس اصلا و اعتبرتهم مني و اهتميت بيهم و بمشاكلهم و صعبت عليا دمعتهم
و الله دا انا بهبلي و عبطي طبطبت علي واحد عشان شوفته زعلان و مضايق و دمعته محبوسة و انا مش بحبه طب ليه
؟
كان نفسي ابقي شرير و بنام قرير العين و دماغيييييييي فاضية و مستريحة و بنام بالليل و اصحي الصبح مش زي دلوقتي اصحي الصبح و اصحي بالليل
كان نفسي ابقي بعمل لكل كلمة ألف حساب و اللي بحس بيه اخبيه و ما اطلعوش 
أنا اللي فيا الخير و الا ان اللي فيا الشر
مش عارف
هوا انا اللي صح ولا انا غلط 
طب ابقي واحد زي اي واحد طبيعي أحسن 
جربت و منفعش معرفتش ابقي شرير 
نفسي نفسي نفسي 
مش عارف انا نفسي في ايه
افتكر دلوقتي النوت بتاعت موحا(محمد انور كامل) اللي اسمها شيئ من هذا القبيل لما قال ما بقاش فارق معاه) : تلك الأيام - الحالية - لم يعد احساسى بها يعنينى .. قطعاً الواضح الآن أنى بالفعل اصبحت لا أحس بها .. منذ عامين أو أقل بقليل كنت كل فترة افقد بها احساسى بالأيام أعود و اهتم او قل الزم نفسى الاهتمام .. الآن ، لا تعنينى بتاتاً .. هه .. حتى أنى قد فقدت اهمية اسمائها .. فلا أفرق بين أيام الأحد و لا الخميس الا بارتباط أحدهم بمناسبة ما .. حتى أنى قد استيقظت مؤخراً على صوت خطبة الجمعه و آخر ما كنت أتوقعه حين غصت ف سريرى قبل هذا الاستيقاظ المرير انى سأستيقظ يوم جمعه .. لم يعد يعنينى من الأيام أسمائها .. فقط أكتفى بمعرفة ان الأمس كان أمساً و الغد سيكون غداً و اليوم هو ). فعلا بحييك عليها و قلت كمان السهر مش للفرحانيين و هذا يعني الجلوس لما بعد الشروق.
اههوه شفت بقي ادي الشروق طلع 

اتاري الحال زي التاني لا عارف
صبح من مسا من عصاري
تنام .. تقوم .. تاكل .. تصوم..
كله محصل بعضه و الكل جاري.

قصره أنا اقوم دلوقتي ارمي الكلب(القلب ) سابقاَ و ابدله من عند اي بتاع قطع غيار بأي حاجة معدن نضيف ما يصديش و نشتغل بيه مادام كله محصل بعضة طب ما بقول ايه طب م انا اروح ابيعه لأي رجل أعمال و الا الناس بتاعت المستشفيات اللي بتشتري الأعضاء و اهو الواحد يطلع بفايدة و لا ايه؟ بدأت اتعلم صح و بدأت اخد علي جو البشر العاديين الطبيعيين اللي مش بني ادميين
ايه انت حاترجع تاني ولا ايه تقول مش بني ادمين ؟ انت ما بتتعلمش 
كويس انك فكرتني انا اسف الغالبية العظمي من الناس هما الفايزيين هما الي كويسي و مش بيحسو
بس هل يا تري حاقدر ما احسش كدة زيهم؟
لو حسيت طب ما تقولش و انت حتلاقي العملية عدت مش أحسن ما حد يقولك انت بتعيش عليا و اللي قبله لو تفتكر بس ماتعلمتش لما قالك انت بتأفور و بتستعبط وبتمثل؟
!!!!!!!!!!!!!!!
يا رب قدرني علي الشر


No comments: