8 Oct 2008

ألم لم ينتهي!!!!


-وحالي عابس يسوقني التعب

سئمت ساكني الأرض في كل حدب

- سر قلبي حينما انكتب

له يوما في السعادة بلا سبب

- بعد سعادة دامت لساعة

من الفرح للحزن حالي انقلب

- و جائت جمرة الواقع علي

فناجيت هل من خامد للهب

- تركت الحب والمحبوب مرغوما

ولن تجد داعي للعجب

- طلبت عنوان الحبيب بكل لهفة

فأتاني رفض جميل أحلي من الذهب

- سعدت لهذا بكل ود و امتنان

و خلته أسمي درجات الأدب

- صدقت خلق المسئول ثقة

و الكاتب -رغم انفي- قد كتب

- أمس بات علي ممنوعا و اليوم

تجد عالمه علي جاهله قد غلب

- معذرة يا من اقصد بهذا السخف

من أول السئل لم لم تجب



الشرح التفصيلي للكام البيت دول لسه في السكة عشان بس عايز اشوف الفكرة وصلت ولا انا بحكي مع روحي و الناس مش معايا

3 comments:

Anonymous said...

وجانت جمرة الواقع على..فناجيت هل من خامد لللهب

دماغك عاليه وتعبيراتك موش منتشرة
بس عايزة شوية تفائل ، وحياة بوسى عندك
تفائل + دماغك لعالية = حاجه مية مية

Hossam elBamby said...

شكرا جدا يا بوسي يا جميلة د ا ليوم الهنا لما بوسي تقول الكلام ده انا فعلا عاجز عن الشكر كتير اصله الكلام ده عليا
و عايزة تفاؤل من عينيا ده انتي قولتيلي وحياة بوسي يعني
ميرسيي تاني ..

سميرة said...

مجنون
انا بصراحة قرأت القصيدة كذا مرة علشان اوصل لقصدك ، بس اللي فهمته يعني كل على قدي ان كان فيه تجربة ولم تكتمل ولا ايه؟؟
وانا فهمت دا من البيت

بعد سعادة دامت لساعة
من الفرح للحزن حالي انقلب

وكمان

تركت الحب والمحبوب مرغوما
ولن نجد داعي للعجب

ارجو اني اكون وصلت ، واسفة ان لم اصل ، فأنا بصراحة قارئة غير جيدة للشعر
بس عموما القصيدة جميلة وفيها حاجة ، انا اكيد هاتابع الشرح التفصيلي لما تنزله بإذن الله
آه احب انك تزورني ، ودا يزيدني شرف
تحياتي :)